Åpenhetsloven
Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger 2024
Åpenhetsloven § 5a: Generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Organisering
Vår virksomhet er organisert som et aksjeselskap med forretningsadresse i Lørenveien 68, 0585 Oslo.
Vår virksomhet er del av det organiserte arbeidslivet og er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), NHO Byggenæringen og Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA).
Driftsområde
Vårt driftsområde er bygg- og anleggsarbeid hvor vi er hoved/totalentreprenør og leverer bygg og anleggstjenester.
Driften omfatter ikke egenimport av produkter.
Rutiner/ retningslinjer
Arbeidet med åpenhetsloven er koordinert på bransjenivå og vi bruker NHO Byggenæringen’s felles løsninger og maler i vårt arbeid, se NHO Byggenæringens hjemmeside om åpenhetsloven.
Våre rutiner og retningslinjene er forankret hos daglig leder og styret.
Rutinen omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver i vår virksomhet, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningsforbindelser, samarbeid om gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd, stansing/forebygging av negativ påvirkning/skade, overvåkning av gjennomføring og resultater, samt kommunisering av hvordan påvirkningen er håndtert og behandling av informasjonskrav.
I våre kontrakter stiller vi krav knyttet til åpenhetsloven gjennom spesielle kontraktsbestemmelser. Bestemmelsene sikrer vår virksomhet tilgang til våre underleverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om underleverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven. Våre spesielle kontraktsbestemmelser inkluderer også krav til lønns- og arbeidsvilkår og internkontroll, Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) for arbeid som skjer i Norge.
Åpenhetsloven § 5b: Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.
Beskrivelse:
Arbeidsmøter for kartlegging av leverandørkjeder og aktsomhetsvurderinger er gjennomført i rapporteringsperioden. Vi anvender tilgjengelig informasjon fra bransjeforeninger og andre aktører som grunnlag for vårt interne arbeid. Vi har prioritert kartlegging av verdikjeder knyttet til vår kjernevirksomhet. Vi støtter oss for øvrig på kartleggingsarbeidet som skjer på bransjenivå, hvor VVS-produkter og elektroprodukter har vært prioritert i rapporteringsperioden med grunnlag i vesentlig risiko for negative konsekvenser.
Åpenhetsloven § 5c: Opplysninger om eventuelle tiltak virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.
Beskrivelse
Vi bygger vår kartlegging på informasjon fra nærmeste leverandør, på informasjon i Startbank og anerkjente vareregistre.
Vår virksomhet utfører i tråd med vår bedriftsinterne rutine (påseplikt mv) kontroll av lønns- og arbeidsvilkår på bygg- og anleggsplasser i Norge.
Vi bruker NHO Byggenæringens veileder for valg av seriøse bedrifter for å fremme de formål som åpenhetsloven og annet regelverk skal fremme (arbeidsmiljøloven, byggherreforskriften, allmengjøringsloven, forskrifter om allmenngjøring av tariffavtaler, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.).
Vi har deltatt på webinarer om arbeidet med kartlegging av verdikjeder på bransjenivå som grunnlag for videre kartlegging og prioritering av vårt bedriftsinterne arbeid med aktsomhetsvurderinger i våre verdikjeder. Vi har undersøkt hvordan våre største leverandører arbeider med sine aktsomhetsvurderinger og hvordan de kartlegger risikoen for de varene vi som kjøper har som mulighet å handle. Resultatene fra risikovurderingene har vist at flere underleverandører ikke tilfredsstiller kravene leverandør har satt. Og disse skal leverandør ha sagt opp samarbeidet med.
De fagansvarlige i bedriften har holdt internkurs i åpenhetsloven for alle ansatte med administrativ stilling. Dette for å øke kompetansen om åpenhetsloven i bedriften og at våre ansatte er klar over kravene i loven. Slik at evt. brudd på åpenhetslovens retningslinjer kan bli oppdaget og avvikssystemet blir brukt for rapportering.
Vi har oppdatert vår rutine med avvikssystem i tråd med Forbrukertilsynets veiledning og anbefalinger fra NHO Byggenæringen. Tiltakene forventes å bidra til økt mulighet til å fange opp risiko for brudd på de formål åpenhetsloven skal ivareta, og bidra til å rette opp negative konsekvenser der det er nødvendig.
Videre kommer vi til å holde oss oppdatert på hvordan bransjen jobber med åpenhetsloven og ha et spesielt fokus på våre leverandører. Deres jobb med å risikovurderingen av leverandørkjeden er i våre øyne den viktigste framgangs faktoren for å redusere urettmessige arbeidsforhold rundt i verden.
Rapporteringsperiode 1.1.2023 – 31.12.2023